Sprawy urzędowe w domowym zaciszu

#żakporady

31.1.2022

W czasach pandemii coraz więcej instytucji zachęca nas do załatwiania spraw zdalnie. Niemal wszystko możemy zakupić online, zamawianie jedzenia przez internet również nie stanowi żadnego problemu. Z duchem czasu idą też  urzędy, które umożliwiają załatwianie spraw bez wychodzenia z domu i narażania się na potencjalny kontakt z osobą chorą. Dzięki temu nawet osoba, która nie ma doświadczenia w sprawach administracyjnych (choć warto się tego nauczyć, na naszym topowym kierunku - https://zak.edu.pl/oferta-edukacyjna/szkoly-policealne/technik-administracji) może w łatwy sposób dopełnić urzędowe formalności. Jak to zrobić? Wbrew pozorom wcale nie jest to aż takie skomplikowane!

Załóż profil zaufany

Najważniejsze przy załatwianiu spraw urzędowych online jest założenie profilu zaufanego. Możesz uzyskać go prawie bez wychodzenia z domu (potwierdzenie profilu wymaga fizycznej wizyty w wybranym urzędzie). Co nam to w ogóle daje? Profil zaufany jest zbiorem indywidualnych danych na Twój temat. Odpowiada on za legitymowanie się w internecie tak, jak w kontakcie bezpośrednim dowód osobisty. Każda osoba może mieć tylko jeden profil zaufany, będzie on zapisany pod konkretny PESEL i jest ważny przez kolejne 3 lata. Po tym czasie należy go założyć ponownie. W jaki sposób? Najlepiej przez internet, korzystając z bankowości elektronicznej. Taką możliwość daje większość najpopularniejszych banków. Dzięki temu w żadnym momencie zakładania profilu nie będzie konieczne fizyczne stawienie się w jakimś miejscu.

Wejdź na www.GOV.pl

Po założeniu profilu zaufanego możesz już zacząć załatwiać większość spraw w domowym zaciszu. W tym celu należy udać się na stronę www.GOV.pl, która umożliwia proste i szybkie korzystanie z cyfrowych usług urzędowych. Oprócz tego znajdziesz tam wszelkie najważniejsze informacje krajowe z ministerstw, dzięki czemu będziesz na bieżąco.

Jakie sprawy możesz tam załatwić bez wychodzenia z domu? Między innymi zgłoszenie urodzenia dziecka, wniosek o wydanie dowodu osobistego, uzyskanie odpisu aktu stanu cywilnego, zgłoszenie zbycia lub nabycia pojazdu i nie tylko! Zważając na to, jak wiele da się zrobić online, warto rozważyć tę opcję i korzystać z niej częściej.

Mój GOV

„Mój GOV” to zakładka na stronie www.GOV.pl, która zawiera dostęp do wszystkich Twoich danych, aktualnych e-usług oraz specjalnej skrzynki, która umożliwia korespondencję z urzędami bez wysyłania listów lub przychodzenia do nich osobiście. Warto regularnie tam zaglądać, by móc na bieżąco obserwować stan Twojego wniosku i mieć szybki wgląd do danych z profilu zaufanego.

Załatwianie spraw nigdy nie było tak proste!

Internet daje nam coraz więcej możliwości, a jedną z nich jest właśnie opcja załatwiania spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. To wspaniałe, że już nie musimy się ograniczać do godzin otwarcia urzędów i narażać się na stanie w kolejkach.. Każdy, kto ma dostęp do internetu, ma szansę na regulowanie formalności 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Dzięki temu nie musisz się martwić koniecznością brania urlopu w pracy i marnowania swojego dnia wolnego na  bieganie po  urzędach.